Uw apotheker(s):

M. Nijland, E.J.P. Brill & Mw. drs. S. Geling

Tel: 050 311 50 20

info@hanzeplein.nl

Services


Bestellen en afhalen van recepten
Online herhaalservice
Berichtgeving zodra uw geneesmiddelen opgehaald kunnen worden
Uitgifte Automaat
Receptenbus
Afhaalbalie
Bezorgen
Inloopspreekuur
Privacy
24-uurs service
Bijwerkingen van geneesmiddelen
Overgevoeligheid
Zwangerschap
Hoeveel medicijnen kunt u meekrijgen ?
Wat kan de apotheek voor u betekenen?
Geneesmiddelenpaspoort
Inhalatie instructie
Incontinentiemateriaal
Bloedglucose testmateriaal
Direct declareren
Eigen bijdrage
Oude medicijnen
Verre reizen
Klacht ?
Tenslotte

Bestellen en afhalen van recepten
Wanneer u bij uw huisarts herhalingsmedicatie heeft besteld (receptenlijn of bij de assistente) voor 11:00 uur ’s ochtends dan kunt u dit de volgende werkdag ophalen na 10:00 uur.
Besteld u uw medicatie na 11:00 uur, uw apotheek krijgt het recept dan pas de volgende dag binnen, dan staat uw medicatie 2 dagen later klaar.

Indien u één van de volgende huisartsen heeft,

Beltman, ter Borg, Bruggers, Dijkman-Hanke, Drenthe, Feenstra, Feijen, Filius, Gietema, Hakvoort, Heesakker, Hermse, Hulsman, Kocks, Koert, de Lange, Lolkema, Louwenaar, Maarsingh, Niewold, Nijland, Nugteren, Oud, Punt, Rozing-Beukema, Rumpt, Saado, Said, Schuit, Talsma, Teunissen, van der Tuin, van Veenen, van der Velde, van Verseveld, van Willigen, Veenstra, Versteegen, Weersink, Wesseling, Wever, Wichers,

dan is het ook mogelijk om herhaalrecepten aan te vragen via deze website. Dit kan door middel van onze herhaalservice.

Online herhaalservice
Inspelend op uw gemak en verzekerd zijn van de betrouwbaarheid en de deskundigheid van uw eigen apotheek. Met de online herhaalreceptservice van Apotheek Hanzeplein is het mogelijk uw herhaalrecepten via internet te bekijken en te bestellen. U kunt uw medicatieprofiel inzien en tevens herinneringen instellen voor wanneer uw medicatie bijna op is.

Berichtgeving zodra uw geneesmiddelen opgehaald kunnen worden
Als uw mobiele telefoonnummer en/of e-mailadres bij ons bekend is dan sturen wij u een bericht zodra uw geneesmiddelen in de apotheek klaarliggen. 

Uitgifte Automaat
Als u voor de ingang van de apotheek staat ziet u rechts in de gevel de blauwe uitgifte automaat. In deze automaat kunnen we uw herhaalmedicatie voor u klaarleggen. U krijgt dan via uw mobiele telefoon en/of uw e-mailadres een bericht met daarin een zes cijferige code die u op de automaat kunt invoeren om uw geneesmiddelen op te halen. Dit kan 24 uur per dag zeven dagen in de week. Ook bevat deze automaat een aantal medicijnen die u zonder recept kunt ophalen (Paracetamol, Neusspray, Morning-afterpil,…)

Receptenbus
In de apotheek is een receptenbus aanwezig. Deze is bestemd voor (herhaal)-recepten, zonder spoed, die u van u arts hebt meegekregen. U kunt de recepten in de bus deponeren en uw medicatie zal de volgende dag voor u klaarliggen. Het grootste voordeel voor u is, dat u niet langer in de apotheek hoeft te wachten op het klaarmaken van uw medicatie.

Afhaalbalie
Wanneer u uw recept een dag van tevoren via de huisarts heeft laten faxen of wanneer u het een dag van tevoren in de receptenbus gedeponeerd heeft, dan kunt u uw medicatie ophalen bij de afhaalbalie. Deze balie is dus alleen bestemd voor medicatie op recept waarvan wij het recept de vorige dag al binnen hebben gekregen. Op deze manier hopen we u nog sneller van dienst te zijn.

Bezorgen
Als u niet naar de apotheek kunt komen, dan bezorgen wij uw geneesmiddelen bij u thuis. Als u gebruik wilt maken van deze mogelijkheid dient uw arts dit op uw recept te noteren. Het is dus belangrijk dat u het aan uw arts doorgeeft. Daarnaast is het verstandig om het recept tijdig bij uw arts aan te vragen! Uw medicijnen zullen de volgende dag ’s ochtends (voor 13.00 uur) of ’s middags (voor 18.00 uur) worden bezorgd. Indien u regelmatig medicijnen bezorgd krijgt, zouden wij graag met u een vaste bezorgdag afspreken. Zo bent u er zeker van dat we op die dag langskomen. Wij stellen het op prijs als u aan ons laat weten welke dag en welk dagdeel u het beste uitkomt.

Bezorgtijden:
Dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur.  

Inloopspreekuur (gratis)
Iedere donderdag van 10.30 tot 11.30 uur kunt u voor vragen of advies vrijblijvend terecht bij één van onze apothekers tijdens het gratis inloopspreekuur.  

Privacy
Wij proberen zoveel mogelijk uw privacy te waarborgen. Stelt u prijs op absolute privacy, vraagt u dan om een gesprek onder vier ogen in onze speciale spreekkamer. Wilt u als u wacht, enige afstand houden van de balie: dit ter bescherming van de privacy van anderen.

24-uurs service
Apotheek Hanzeplein is in geval van spoed, 24 uur per dag voor u beschikbaar. Is het geen dringende noodzaak dan verzoeken wij u op maandag tot en met zaterdag tussen 08:00 en 18:00 uur langs te komen. Voor telefonische inlichtingen buiten de reguliere tijden kunt u ons bereiken op telefoonnummer: 09001115020.

Bijwerken van geneesmiddelen
Het optreden van bijwerkingen kan een reden zijn om met de behandeling te stoppen. Informeer in dat geval altijd uw arts of apotheek, misschien kan er iets aan de medicatie worden verbeterd. 
Bij bijzondere of ernstige bijwerkingen willen wij deze graag melden bij het landelijke meldpunt voor bijwerkingen, het Lareb (www.lareb.nl) Op deze manier kan de bijsluiter aangepast worden en wordt de kennis over bijwerkingen groter.

Overgevoeligheid
Bent u overgevoelig of allergisch voor bepaalde geneesmiddelen of stoffen, laat het ons weten. Wij noteren dit in ons systeem en zorgen ervoor dat u ook in de toekomst geen medicijnen krijgt waar u niet tegen kan!

Zwangerschap
Niet alle geneesmiddelen kunnen tijdens de zwangerschap worden gebruikt. Indien u zwanger bent is het dus verstandig om dit aan uw apotheek door te geven. Wij kunnen dan controleren of de eventuele medicijnen die u gebruikt veilig zijn tijdens de zwangerschap. Daarnaast kunnen niet alle geneesmiddelen gebruikt worden, wanneer u borstvoeding geeft. Geef ter controle ook aan uw apotheek door wanneer u borstvoeding geeft.

Hoeveel medicijnen kunt u meekrijgen ?
Als u een medicijn voor de eerste keer krijgt, dit is de eerste uitgifte, ontvangt u het voor 14 dagen. Het kan namelijk voorkomen dat u na enkele dagen met het medicijn wilt of moet stoppen, omdat de therapie niet aanslaat of omdat u last krijgt van ernstige bijwerkingen. Om te voorkomen dat wij dan teveel moeten weggooien, heeft de overheid deze termijn van 14 dagen ingesteld. De resterende hoeveelheid van uw nieuwe medicijn wordt in de computer gezet (iteratie) en u kunt deze na de bovenstaande 14 dagen bij de apotheek op komen halen.

Wanneer u medicatie vaker gebruikt is de maximale aflevertermijn drie maanden.
Voor de anticonceptie pil is dat 12 maanden. Slaapmiddelen en kalmeringsmiddelen worden maximaal voor 1 maand meegegeven.

Wat kan de apotheek voor u betekenen?

  • verstrekken van medicijnen en hulpmiddelen
  • informatie geven over het gebruik en de werking van medicijnen
  • advies geven over zelfzorg aandoeningen en de verkoop van zelfzorg artikelen
  • bereiden van medicijnen met een individuele samenstelling
  • overleg met uw behandelend arts
  • inhalatie instructie aan patiënten met medicatie voor longaandoeningen
  • advies over kunst- en hulpmiddelen (incontinentie materiaal, diabetes testmaterialen
  • adviseren over middelen en preventieve maatregelen voor (verre) reizen.

Geneesmiddelenpaspoort
Wij kunnen van de geneesmiddelen die u gebruikt een overzicht maken. Dit kan handig zijn voor een eerste bezoek aan de specialist of voor reizen naar het buitenland. Heeft u belangstelling, vraag ernaar.

Inhalatie instructie
Een goede inhalatietechniek is medebepalend voor het resultaat bij patiënten met longaandoeningen. Wanneer u nieuwe inhalatie medicijnen krijgt, zullen wij u uitleggen hoe u deze moet gebruiken. Gebruikt u al inhalatiemedicijnen, maar heeft u vragen of wilt u laten controleren of u ze goed gebruikt, komt u dan langs in de apotheek. 

Incontinentiemateriaal
Verliest u urine of ontlasting?
Dan kunnen wij u adviseren over de diverse absorberende materialen. Op basis van uw specifieke klachten, zullen wij u het daarbij passende incontinentiemateriaal adviseren. Hiervan kunt u dan enkele stuks meenemen om te proberen. 

Bloedglucose testmateriaal
Indien u diabetes heeft en een bloedglucosemeter gebruikt, kunt u bij de apotheek terecht voor teststrips, priklancetten en naaldjes. Dit kunt u combineren met het ophalen van uw insuline. 

Medicijnen voor ambulances
De 24 uurservice is niet het enige wat apotheek Hanzeplein biedt, zo hebben wij naast onze apotheektaken ook nog een aantal andere. Zo voorziet apotheek Hanzeplein alle ambulances in de provincie Groningen van medicijntassen.
Deze medicijntassen bevatten over het algemeen spoedmedicatie die ter plekke aan een patiënt kan worden toegediend. In de apotheek zijn altijd minimaal 20 volle tassen aanwezig. Zo kan een gebruikte tas snel worden omgewisseld voor een volle. Het kan voorkomen dat u in de apotheek staat te wachten en dat ambulancepersoneel voorrang krijgt voor het omruilen van een medicijntas. We kunnen immers ambulances niet laten wachten.

Direct declareren|
Als u dat wilt, kunnen wij de kosten van de medicijnen bij vrijwel alle ziektekosten- verzekeraars direct voor u declareren. Daarvoor hebben wij van u nodig:

  • De naam van uw verzekeringsmaatschappij;
  • Uw verzekeringsnummer;
  • Uw adresgegevens en geboortedatum. 

Eigen bijdrage
Sommige geneesmiddelen worden niet volledig vergoed door de verzekeringsmaatschappij. U moet in de apotheek dan een gedeelte, de eigen bijdrage, zelf betalen.

Oude medicijnen
Medicijnen die niet meer gebruikt worden, oude (kwik) thermometers en lege batterijen kunnen bij ons ingeleverd worden. Geregeld worden deze opgehaald door de milieudienst om te worden vernietigd. 

Verre reizen
Voor elk land kunnen wij u adviseren over eventuele gevaren en het treffen van passende maatregelen. Informeert u ons tijdig want sommige geneesmiddelen moet u al een paar weken voor u vertrekt gaan gebruiken. Ook injectie moeten soms een paar weken van tevoren toegediend worden. U kunt in de apotheek vragen om een geneesmiddelpaspoort. 

Klacht?
Is er iets misgegaan of heeft u een klacht over onze apotheek? Natuurlijk vinden wij het vervelend voor u dat iets anders is gelopen dan u verwacht of gewenst had. Samen met u willen we een goede oplossing bedenken, voor nu én om in de toekomst een en ander te kunnen voorkomen. Wij nemen elke klacht serieus en bespreken die met u. Wij leggen uw klacht vast in ons klachtendossier. 

Tenslotte
Wij streven ernaar voor u zo goed mogelijke zorg te leveren. Toch kan het voorkomen dat u van ons extra zorg verwacht, bijvoorbeeld bij een chronische ziekte, ziekenhuisopname, een sterfgeval in de familie of problemen van persoonlijke aard. Het is onmogelijk om hiervan altijd op de hoogte te zijn. Wij vragen u daarom, als u behoefte heeft aan extra zorg, dit aan ons te melden, zodat wij u ook dan behulpzaam kunnen zijn.